Uudised

Uudised

Iidol või idioot - puberteedi tervendav mõju lapsevanemale
2024-05-02 10:48:00

Põlvamaa Arenduskeskus kutsub lapsevanemaid, kelle kodus kasvab teismeline 7. mail algusega kell 17.15 Põlva Riigigümnaasiumis (Piiri 1, Põlva), seminarile "Iidol või idioot - puberteedi tervendav mõju lapsevanemale". 2 x 1,5 tunni jooksul koos väikese kohvipausiga kogutakse kokku kõik peamised mured ja küsimused, millega osalejad on kohale tulnud. Seejärel otsitakse praktilisi lahendusi. Seminari viib läbi Eesti Lastevanemate Liidu auliige Aivar Haller.

Puberteet ehk murdeiga on kahe arenguetapi vaheline kriisiperiood, mille käigus kujuneb välja uue kvaliteediga jätkusuutlikkus (suguküpsus) ja ideaalis ka vastav suhteküpsus. Sellele eluperioodile on iseloomulik heitlik, isegi vastutustundetu käitumine, mis on paljuski tingitud aju arengu eakohasest eripärast, aga ka varasemast kasvukeskkonnast. Murdeea kriisi käigus kipuvad noored maailm jagama iidoliteks ja idiootideks. Sellest tingitud probleem ehk soovitu ja tegelikkuse erinevus on üksiti ka lapsevanema arengu peamine eeldus.

Murdeiga aitab välja kujuneda iseseisvusel ja identiteedil. See protsess nõuab esmalt eristamist ja eraldumist – ego jõulist esiletulekut. Paraku kutsub enda tervikust eraldamine vääramatult esile suhtekriisi. Mida äärmuslikumaks kujuneb eristamine ja eraldumine, seda pingelisemaks kujuneb kriis, mis annab murdeealisele ja tema vanematele hea põhjuse ning võimaluse muuta oma mõtlemist, suhtumist ja käitumist. Vastutus laste (noorte) ja vanemate vaheliste suhete kvaliteedi eest lasub 100% lapsevanematel!

Puberteet loob kõigile osapooltele eeldused mõistmaks Newtoni III seadust, mis on üksiti ka suhtlemise alusseadus – igale jõule on vastujõud – sama suur ja vastandsuunaline. Kui mina hakkan suruma, siis surutakse vastu. Seega võib naljaga pooleks öelda, et puberteet aitab ühelt poolt noorel leida iseennast ja teisalt aitab vanematel jäigastuvad mõttemustrid taas paindlikuks võimelda. On raske leida sobivamat olukorda, kus andestus, usaldus, kõikemõistev rahu ja hingeline puhtus ehk siis tingimusteta armastus saaksid esile tulla. Seepärast võib ka öelda, et puberteet on tingimusteta armastuse ämmaemand.

Seni on seminari sihtgrupp jagunenud kolmeks. Esmalt lapsevanemad, kes on juba jõudnud suhteprobleemini, millele aktiivselt lahendust otsivad. Teiseks murdeealised noored, kes soovivad vanematega koos lahendust leida. Ja kolmandaks nooremate laste vanemad, kes tunnevad vajadust ennast eelseisvaks murdeeaks paremini ette valmistada. Tegelikult on veel ka neljas osapool ja need on igapäevaselt teismelisi aitavad spetsialistid.

Seminari sissejuhatavas tutvumise ringis kogume kokku kõik peamised probleemid ja küsimused, millega osalejad kohale on tulnud ning süstematiseerime need ühiselt. Seejärel läbime praktilisi lahendusi otsides ja luues reeglina alljärgnevad teemad:

  1. Kontakti loomine, kuulamine ja kuulmine
  2. Vaatenurkade erinevuse paratamatus
  3. Suhete ja elukvaliteedi seosed
  4. Vastutamise ja otsustamise seosed
  5. Laste ja täiskasvanute arengutsüklite vastasmõjud
  6. Mugavus-, väljakutse- ja ülekoormuse tsooni eristamine
  7. Vajaduste, emotsioonide ja käitumise põhjuslikud seosed
  8. Piiride seadmine ja enesekehtestamine
  9. Õigluse taastamise (restorative justice) praktika
  10. Kokkulepete tegemine ja hoidmine

Meie seminar toimub Põlvas teisipäeval, 7. mail kell 17:15 Põlva Riigigümnaasiumis (Piiri1).

Meie õhtune programm saab olema üsna tihe ja tempokas, 2 x 1,5 tundi lühikese vaheajaga. Loodan, et Sulle sobib, kui helisalvestame meie kohtumise, siis on pärast osalejatel võimalik seda üle kuulata ja räägitut meenutada. Kui keegi peaks seminari jooksul või lõpus siiski tundma, et ei soovi salvestuse jagamist, siis nii lihtsalt on. Iga osaleja saab kolm päeva peale seminari arutelus läbitud teemade selgitava kokkuvõtte (6-7 lk) ja süsteemse esitlusmaterjali slaidide näol. Seminari käigus me slaide ei vaata vaid suhtleme.

Kasutatud ja soovitatav kirjandus

  1. Aaro Toomela „Minu Ise areng: inimlapsest inimeseks
  2. Aivar Haller „Üks Kõiksus. Ühestumine
  3. Belinda Hopkins „The restorative classroom: Using restorative approaches to foster effective learning
  4. Bernard Lievegoed „Inimese elukäik
  5. Daniel J. Siegel „Ajutorm. Teejuht nooruki tärkava mõistuse mõistmiseks vanuses 12 – 24
  6. Erik H. Erikson „The Life Cycle Completed
  7. Gordon Neufeld ja Gabor Mate „Hold on to your kids. Why parents need to matter more than peers?
  8. Heikki Turkka ja Julia Saarholm „Laste ja noorte konfliktid
  9. Jesper Juul „Jääda armastajateks. Perekond vajab vanemaid, kes mõtlevad rohkem endale
  10. Jesper Juul „Puberteet. Kui kasvatamine enam ei aita
  11. Jesper Juul „Sinu tark laps
  12. Katrin Saali Saul „Kärgpere käsiraamat
  13. Maria Tilk „Kasvatus eri kultuurides“ I – III osa
  14. Marika Veisson „Kasvukeskkonna mõju lapse ja nooruki intellekti arengule ning isiksuse kujunemisele 25-aastaseks saamiseni: andekate lood
  15. Marshall B. Rosenberg Vägivallatu suhtlemine
  16. Michael Fullan „ Uudne arusaam haridusmuutustest
  17. Nikolai Pärna "'Rütm, elu ja looming"'
  18. Sarah-Jayne Blakemore „Inventing ourselves: The secret life of the teenage brain
  19. Tanel Jäppinen „Kuidas luua lapsega usaldusväärne ja tugev suhe?
  20. Ülo Vooglaid „Elanikust kodanikuks. Käsiraamat isemõtlejale

Seminari viib läbi mentor Aivar Haller (aivar@haller.ee; 5162211; www.haller.ee)

Täpsem info ja registreerimine: Irena Viitamees - irena.viitamees@polvamaa.ee või telefonil 55686111

eu